Les eleccions municipals a Portugal

Autor

Del mateix autor

Comunicat del Comitè Central del Partit Comunista Portuguès

El Comitè Central del PCP, reunit a 28 de setembre de 2021, ha avalat els resultats de les eleccions municipals del 26 de setembre i ha abordat diversos aspectes de la situació nacional i internacional, així com la resposta necessària dels problemes del país. Va decidir les línies de treball, intervenció i reforç del Partit pels propers mesos.

Resultat de les eleccions municipals

El Comitè Central del PCP assenyala el valor del resultat de la CDU (Coalició Democràtica Unitària), obtingut en un marc particularment exigent en el qual va haver d’afrontar, en la seva construcció, un conjunt de factors adversos, però que la mobilització i el compromís de milers d’activistes i candidats van superar, afirmant la feina, l’honestedat i la competència com a factors reconeguts de suport i confiança en la CDU.

Cal una lectura més objectiva dels resultats electorals, sobretot, quan la línia de menystenir i esborrar la força de la CDU s’estén en els mitjans de comunicació. Una lectura que no s’escapa de les pèrdues, que s’assenyalen, però que tampoc amaga elements de valorització del vot de la CDU i d’avaluació rigorosa dels resultats assolits per altres forces.

L’obtenció d’uns 451 mil vots i el 9,1% del total nacional, l’elecció de més de dos mil mandats directes, als quals s’afegiran centenars d’altres (que resultaran de la constitució dels consells de districte), són la veritable dimensió del resultat de la CDU. La confirmació de la CDU com a gran força d’esquerres del poder local és un resultat que s’ha de valorar. És una posició que cal destacar en el conjunt de forces polítiques, no només tenint en compte el marc en què es van disputar aquestes eleccions, sinó també en la mesura que aquest element va constituir un criteri de mediatització insistent i no raonable d’altres forces polítiques que van utilitzar aquest objectiu, no aconseguir-ho.

Sense eludir la pèrdua de set municipis (Alpiarça, Alvito, Loures, Moita, Montemor-o-Novo, Mora i Vila Viçosa) ni el valor de conquistar-ne dos més (Barrancos i Viana do Alentejo), el resultat de la CDU està marcat per l’obtenció de majories a 19 municipis, incloses dues capitals de districte – Évora i Setúbal -, per a la confirmació de càrrecs als consells d’importants ajuntaments (Lisboa, Porto, Coimbra, Braga o Viana do Castelo, entre d’altres) i la conquesta de nous càrrecs a òrgans municipals, on això fa temps que no passa. Aquestes posicions confirmen l’expressió nacional del resultat assolit per la CDU.

El PCP valora el significat i la importància de les posicions majoritàries, ja que signifiquen la possibilitat d’assegurar una gestió basada en el treball, l’honestedat i la competència, valors que encarnen el projecte municipal de la CDU. En els casos en què encara no s’hagi pogut garantir aquest objectiu, el PCP no deixarà de treballar i lluitar, amb les poblacions, per subministrar i remeiar, en un futur proper, les conseqüències d’aquesta absència.

Però la lectura dels resultats per les autoritats locals no es pot limitar, com alguns pretenen, a aquestes posicions. El caràcter plural i col·legiat del govern local atorga a cada mandat el seu propi valor d’intervenció, ja sigui per intervenir en la construcció de solucions i propostes, per donar veu als interessos de la població, o per garantir el rigor i la transparència en el funcionament dels municipis.

El resultat aconseguit per la CDU és inseparable dels factors que va haver d’afrontar i que, amb expressions diferents en un lloc o un altre, en van marcar generalment la seva construcció:

  • El pes de la pandèmia i les restriccions en termes de participació popular, proximitat i implicació, elements estructurants d’afirmació i dimensió democràtica de la gestió de la CDU, dels seus projectes i iniciatives en l’àmbit cultural i esportiu, en relació amb diverses expressions de la comunitat local. Un marc en què la vida i l’activitat del moviment associatiu, les organitzacions de pensionistes, la comunitat educativa i altres es van suspendre durant pràcticament dos anys, amb tot el que això implica per limitar la vida col·lectiva;
  • Els efectes d’una intensa i prolongada campanya anticomunista amb l’objectiu, fent servir com a recurs la mentida i la manipulació, d’aconseguir soscavar la seriositat i el treball, reconeguts i distintius, dels representants elegits de la CDU, buscant presentar, amb calumnies, al PCP com a titular de suposats privilegis i egoisme partidista per intentar acabar amb la imatge de credibilitat i fortalesa identificada en la seva acció amb els treballadors i les persones;
  • S’ha alimentat el fet de desdibuixar, al llarg de les setmanes, la naturalesa i els objectius d’aquestes eleccions, esvaint el seu caràcter local i esvaint la distinció en aquest pla entre els diversos programes i projectes en disputa, que condueix a una decisió basada en els criteris de la política nacional, en la qual intentàvem assignar a les posicions del PCP i de la CDU en aquest pla que no són seves;
  • La promoció, atorgada a altres forces polítiques, acompanyada, en alguns casos, d’un ostensible soscavament i fins i tot assetjament de la CDU;
  • La instrumentalització dels mitjans de l’aparell estatal al servei del partit governamental;
  • Factors locals propis de cada barri, districte i municipi.

Això no exclou la necessitat d’una avaluació de les debilitats i insuficiències reals, que no s’hauria d’ignorar, per tal de superar-les, i tampoc exclou el necessari reforç de la intervenció del partit, dins d’un marc que s’espera que estigui marcat per la persistència d’alguns dels factors esmentats.

L’operació, que va ser posada en marxa en el procés, que pretén atribuir a les forces més a la dreta de l’espectre polític i als seus projectes retrògrads i antidemocràtics una perspectiva d’adhesió i un creixement imparable, no es correspon amb la realitat. Sense menystenir les majories obtingudes en alguns dels municipis més emblemàtics, el cert és que el vot del PSD (Partit Social Demòcrata) i el CDS (Partit de Centre Democràtic i Social) és 1,5 punts percentuals inferior al que es va obtenir el 2017 (passant de 32,4 a 30,9). Chega, que es beneficia d’una part significativa del col·lapse d’aquests dos partits, està classificat com la cinquena força electoral, lluny de la presumida ambició de convertir-se en una tercera força. En particular, com a negació inequívoca de l’operació que insinua una relació entre l’electorat de la CDU i aquest partit, es constata el resultat comprovat a Moura, en què la CDU va ser amb prou feines a 90 vots de guanyar la Cambra.

A més d’un conjunt de municipis en què les llistes d’independents, falsament designades, van obtenir la majoria (un nombre similar al 2017), el PS (Partit Socialista) va perdre un conjunt de municipis (en particular Lisboa, Coïmbra i Funchal) i la pèrdua d’un nombre significatiu de posicions del BE (Bloc d’Esquerres), que el 2017 era d’expressió residual i que ara redueix el nombre de regidors de 12 a 4.

Els milers de mandats obtinguts per la CDU en òrgans municipals i veïnals correspondran a una intervenció decisiva amb la qual poden comptar les poblacions.

El suport recollit ara es posarà íntegrament al servei de les poblacions. També serà, però, un factor que comptarà per continuar la intervenció i lluitar per millors condicions de vida, per defensar els drets i garantir una política alternativa que doni resposta als problemes dels treballadors i del país.

El Comitè Central del PCP saluda els milers de candidats i activistes, en què participa el gran nombre de joves i dones que van plantejar la campanya d’aclariment i mobilització que va contribuir a la construcció del resultat electoral, així com a tots aquells que van confiar en el seu vot a la CDU.

Situació nacional

El país s’enfronta a les conseqüències de dècades de polítiques de dretes i als impactes de l’epidèmia i l’ús que en fa el capital. Impactes als quals s’afegeixen uns dèficits estructurals, una explotació agreujada, injustícies i desigualtats a la societat i al territori i altres problemes que s’arrosseguen o que, fins i tot, empitjoren, i que fan que les polítiques de dretes i els partits que l’executen i la defensin siguin responsables.

El govern del PS, sotmès als interessos dels grups econòmics i a les imposicions de la Unió Europea (UE), no respon als problemes dels treballadors i de la gent, tot i no haver-li mancat de les condicions per fer-ho. No trenca amb els eixos centrals de la política de dretes que compromet el desenvolupament del país i canvia les mesures que s’imposaven a través de la propaganda o de la convergència amb el PSD i el CDS.

La continuació de la promoció d’agendes i projectes reaccionaris –que també explora la manca de resposta del Govern als problemes– té com a objectiu servir les grans empreses, amb l’objectiu d’agreujar l’explotació, apropiar-se dels recursos públics i atacar el règim democràtic, i s’acompanya d’una àmplia ofensiva ideològica que busca inculcar por, resignació, obscurantisme, fatalisme i altres postures i concepcions paralitzants, reaccionàries i antidemocràtiques.

La promoció de diverses forces polítiques, així com l’esborrat de les opcions de convergència amb la dreta del PS, formen part de l’intent d’ocultar la política alternativa que el PCP defensa i proposa al poble portuguès.

La lluita per una política patriòtica i d’esquerres alternativa, inseparable de la lluita dels treballadors i de la convergència de classes i capes antimonopolistes i de sectors amplis i forces democràtiques, constitueix l’element central per enfrontar-se al capital i als seus protagonistes, derrotar els seus objectius i obrir el camí a la solució de problemes nacionals, a un Portugal amb futur.

La realitat del país està marcada per salaris i pensions baixos, atur estructuralment alt, operacions d’acomiadament col·lectiu, precarietat, augment del cost de la vida -energia, menjar, habitatge-, pobresa, destrucció i esgotament de l’aparell productiu i desindustrialització (com els casos de Matosinhos),  termoelèctriques o Saint-Gobain Sekurit), per les debilitats de les micro, petites i mitjanes empreses (MSME), per atacs a sectors estratègics (dels quals l’ofensiva contra TAP n’és un exemple), per clara concessió a la interessos dels grups econòmics, com és el cas de GALP, Novo Banco, EDP, CTT o ANA Aeroportos.

La situació nacional no és més greu només perquè la lluita obrera i la decisiva intervenció del PCP van permetre garantir, entre altres mesures, el pagament íntegre dels salaris als treballadors acomiadats, l’augment de les pensions, el suport a les pimes, la cultura i la transport, o mesures per millorar el Servei Nacional de Salut (NHS). Respostes necessàries que obstaculitza el Govern, mentre que, en altres àmbits, insisteix a no aplicar el que suposen els pressupostos estatals vigents, dels quals hi ha una absència de contractació de treballadors en diversos sectors o les inversions necessàries al SNS. L’ús de fons comunitaris (concretament el PRR), al qual s’adhereix el Govern, busca eludir un nivell d’inversió pública molt baix, subordinat al deute i a l’euro.

El Comitè Central del PCP reafirma que el pla de recuperació i resiliència, o els marcs financers plurianuals, no constitueixen cap regal al país, sinó una contrapart que mai no ha compensat, i ara no compensarà, els impactes de la integració capitalista a la Unió Europea. El Comitè Central del PCP, tot i alertar de l’intent d’apropiació d’aquests recursos per part de la gran capital, exigeix ​​que s’apliquin i s’executin d’acord amb les prioritats nacionals que resolguin els problemes que enfronta el país i no les imposicions externes.

Un any i mig després del registre del primer cas de COVID-19 a Portugal, tots els indicadors per avaluar la situació epidemiològica confirmen que no hi ha cap raó per mantenir restriccions per permetre el gaudi ple de la vida.

El Comitè Central del PCP exigeix ​​al Govern mesures que garanteixin la normalització de l’activitat del NHS (Servei Nacional de Salut) i la recuperació dels retards acumulats en l’activitat programada, en termes de consultes, cirurgies, cribratge o exàmens diagnòstics.

Cal prendre mesures per frenar l’ofensiva dels grups econòmics contra el NHS i augmentar el nombre de professionals, valorant les seves carreres, sous i condicions laborals, evitant així la sortida de milers de metges, infermeres i altres tècnics sanitaris per a grups privats i per a l’emigració.

També cal donar resposta als impactes de l’epidèmia i als llargs períodes de confinament en nens, joves, persones grans, persones amb discapacitat i en àmbits com l’educació, la cultura, els esports o les associacions.

La situació econòmica i social del país requereix una sèrie de respostes que no s’han dut a terme en els darrers anys, que han de trencar amb el conjunt d’objectius del dèficit, com el que el Govern ja s’ha compromès amb la Unió Europea.

La resposta als problemes del país exigeix ​​un augment general dels sous i un augment significatiu del salari mitjà, la millora de les carreres i les professions, l’augment del salari mínim nacional a 850 euros, la derogació de les pesades normes del Codi del Treball; l’augment de les pensions per a tots els pensionistes, incloses aquelles amb un valor superior a 658,2 euros, i la millora d’altres prestacions socials, com la prestació per desocupació; suport als drets dels infants, amb guarderies gratuïtes i la universalització de les prestacions familiars; la construcció de xarxes públiques de guarderies i llars; la regulació dels preus del lloguer i la promoció a gran escala d’habitatge públic; la millora del transport públic, l’ampliació de l’oferta i la reducció de preus per tal que sigui gratuït; la reducció dels preus de l’electricitat i el combustible; l’eliminació dels peatges de l’ex-SCUT, les taxes de matrícula i les tarifes d’usuari; el reforç de l’SNS, escola pública, forces i serveis de seguretat, justícia, serveis de seguretat social, acció social escolar i altres serveis, departaments i estructures de l’Administració pública, davant la manca de recursos; la promoció d’una política fiscal justa, reduint els ingressos baixos i intermedis, els impostos indirectes i fomentant la fiscalitat efectiva de grans beneficis, ingressos i riquesa elevats i béns de luxe; el suport a les PIME, petits i mitjans agricultors, pescadors i altres sectors productius.

La situació nacional també requereix altres opcions que garanteixin els instruments econòmics i la base material capaç de desenvolupar el país. És imprescindible la recuperació del control públic de sectors i empreses estratègics en banca, serveis postals, energia, telecomunicacions, autopistes, ports i aeroports, entre d’altres; el rebuig a les associacions públic-privades i les rendes pagades amb recursos públics als monopolis; la diversificació de l’activitat econòmica, la detenció de la desindustrialització, la promoció de la substitució de les importacions per la producció nacional, és a dir, alimentació, medicaments, mitjans i equipament per al transport, l’energia i altres sectors; la lluita contra la degradació del medi ambient, amb la promoció del transport públic, la producció local i nacional (inclosa l’agricultura familiar), la defensa de l’aigua pública, la promoció de la sobirania i l’eficiència energètica.

No hi ha raons per justificar l’ajornament d’opcions i respostes a problemes nacionals. No només hi ha una necessitat urgent de solucions, també hi ha possibilitats d’implementar-les. La visualització dels recursos que el Govern propaga s’ha de traduir en inversions que responguin a les necessitats de la població i del país. No és possible, en nom de les opcions de classe del PS, posposar solucions i agreujar els problemes del país.

El 2020 i el 2021, l’aparició de l’epidèmia va imposar la necessitat de respostes immediates, per les quals va ser decisiva la intervenció del PCP.

Cal mirar cap al futur, donar les respostes que es puguin i que s’haurien de donar, obrir perspectives per a una política alternativa. El PCP prendrà la iniciativa d’afirmar i confrontar el Govern amb respostes i solucions en qüestions decisives per a la vida dels treballadors i de la població. Respostes i solucions integrals, també en el contingut dels pressupostos de l’Estat per al 2022, l’aclariment de les quals afectarà el posicionament del PCP.

Portugal necessita una altra política, una política alternativa capaç de solucionar els problemes acumulats i emprendre un camí de desenvolupament econòmic, social i ambiental.

Per aquest camí, els treballadors i la gent poden comptar amb el PCP, aquesta força decisiva que al seu costat no prescindeix d’intervenir per totes les solucions que garanteixin la millora de les seves condicions de vida i un Portugal amb futur.

Situació internacional

La situació internacional es caracteritza per una gran inestabilitat, com a resultat de la continuació de l’acció d’interferència i agressió dels EUA i els seus aliats contra països i pobles que no se sotmeten a ells i que afirmen la seva sobirania, a la vegada que agreugen la seva política de confrontació contra la Xina i Rússia.

Amb la intenció de salvaguardar la seva hegemonia a escala mundial, fins i tot a costa d’interessos dels seus aliats, els EUA intensifiquen la cursa d’armaments i augmenten les aliances i enteses militars més enllà de l’OTAN, de les quals la recent associació anomenada AUKUS n’és un exemple – integrada pels EUA, Regne Unit, Regne Unit i Austràlia- o l’anomenat Diàleg Quadrilateral de Seguretat (QUAD) – integrat pels EUA, Austràlia, el Japó i l’Índia – ambdós apuntant a la confrontació a la regió indo-pacífica.

Després de vint anys d’invasió i ocupació, independentment dels nous perills i riscos que es presentin, inclòs per al poble afganès, els EUA i els seus aliats de l’OTAN van patir una humiliant derrota a l’Afganistan, confirmant una vegada més que els intents de l’imperialisme per imposar el seu domini per la força, tard o d’hora, estan condemnats al fracàs.

L’agressivitat de l’imperialisme, més que força, es tradueix en debilitat davant la crisi estructural del capitalisme i la relativa decadència dels EUA i d’altres potències capitalistes, que pretenen contrarestar per tots els mitjans.

És en aquest context que el gran capital intensifica la seva ofensiva, amb l’objectiu d’accentuar l’explotació, agreujar les desigualtats, atacar els drets i les llibertats, per imposar una concentració de riquesa encara més gran.

El Comitè Central del PCP crida l’atenció i condemna la política continuada del govern portuguès d’implicar Portugal en l’estratègia agressiva de l’imperialisme.

El Comitè Central del PCP valora les diverses lluites que han tingut lloc a tot el món i reafirma la solidaritat del PCP amb els pobles que lluiten en defensa dels seus drets i sobirania, com succeeix, entre molts altres, amb la Cuba socialista, la Veneçuela bolivariana, a Palestina, a Síria o al Iemen.

El PCP continuarà compromès a enfortir el moviment comunista i revolucionari internacional i a construir un ampli front antiimperialista.

Lluita de masses

El Comitè Central del PCP subratlla el significat i la dimensió de les lluites dels darrers mesos, en què destaca la lluita dels treballadors per l’increment salarial, contra l’atac als drets i les condicions laborals.

Destaquen les lluites dels treballadors de la indústria hotelera, del comerç, dels productors de suro, de les indústries alimentàries, transport per carretera privat de passatgers, STCP, CTT, CP/IP, CGD i bancs en general, del grup EGF/Mota-Engil, de l’administració pública, de les infermeres, metges, professors, dels professionals de les forces i serveis de seguretat, dels militars, Groundforce, TAP, d’Altice, de Dielmar, de GALP, de Saint-Gobain Sekurit, de Cabelte i les accions de convergència, concretament el dia de lluita celebrat per la CGTP -IN entre el 21 de juny i el 15 de juliol. Al mateix temps, les lluites de les capes i sectors socials, dels petits i mitjans agricultors, del sector cultural, de les poblacions per la defensa i valorització dels serveis públics, en particular del SNS, de l’Escola Pública, per a la millora del transport públic, en defensa del medi ambient.

La situació del país, els salaris baixos, l’acció del gran capital per agreujar l’explotació i atacar els drets, exigeixen la intensificació i l’expansió de la lluita, que s’ha de desenvolupar des de les empreses i els llocs de treball, implicant els treballadors al voltant de les seves demandes, reforçant la unitat i l’organització.

La lluita és la manera de respondre als problemes dels treballadors i de les masses populars, concretar les reivindicacions i garantir l’alternativa política capaç de construir un Portugal amb futur.

Iniciativa i reforç del partit

El Comitè Central del PCP destaca i celebra la intervenció de les organitzacions i dels militants del Partit i de la JCP en la resposta als problemes econòmics i socials, en la preparació de les eleccions locals i en la realització de la Festa do Avante!.

Inseparable de la realització de l’edició del 2020 i tenint lloc en el moment del Centenari de PCP, la 45a Festa do Avante! va ser un èxit important en les seves dimensions política, cultural, esportiva i de solidaritat internacionalista, amb una gran participació popular, concretament de la joventut, realitzada en un ambient d’alegria, fraternitat, confiança, tranquil·litat i llibertat.

La situació que vivim planteja la necessitat d’un PCP més fort i més influent i del desenvolupament del treball amb aquest objectiu, que compleixin les orientacions del XXI Congrés.

El Comitè Central del PCP reafirma les prioritats amb aquest objectiu:

  • l’atenció als quadres, realitzant la seva enquesta, avaluació i rendició de comptes, per al reforçament general del partit, tenint en compte en particular aquells que sorgeixen de la lluita dels treballadors i del moviment sindical, els que van destacar en la campanya per a les eleccions locals i els quadres joves (articulant-se amb la prioritat d’enfortir la mateixa JCP), assegurant les mesures necessàries de seguiment, assistència, integració, enquadrament i formació, concretament mitjançant cursos de formació política i ideològica;
  • el reforç de l’organització i la intervenció amb la classe treballadora i els treballadors, a les empreses i els llocs de treball, consolidant els passos realitzats, centrats en l’enquadrament i ajudant els responsables de les cèl·lules i el funcionament de les cèl·lules amb un contingut basat en la clarificació, la unitat, l’organització i la lluita dels treballadors, en les tasques generals del partit i en el seu reforç;
  • el desenvolupament de la Campanya Nacional de Reclutament «El Futur té Partit», amb l’adhesió de nous militants, la seva inclusió a les organitzacions i la seva responsabilització amb celeritat, procedint a l’elevació de noms de contactes, tenint en compte les prioritats sectorials i locals, programant l’acció i els contactes, tenint en compte el potencial resultant de la lluita de masses, les eleccions locals (concretament dels més de 15 mil candidats de la CDU sense afiliació al partit) i els signes positius de participació i acció dels joves;
  • l’avanç d’altres aspectes de l’enfortiment del partit, és a dir, l’enfortiment dels òrgans de direcció local, inclosos els nous quadres i els nous militants, l’augment de la capacitat d’informació i propaganda, el foment de la difusió i venda de la premsa del Partit i el treball d’obtenció de fons, donant especial atenció a la implementació de la campanya nacional per a la quota actualitzada i l’increment del seu valor.

El Comitè Central del PCP també defineix les següents línies d’actuació en els mesos vinents:

  • la celebració de reunions i sessions plenàries de militants per avaluar la situació i la seva evolució, per preveure i planificar la intervenció del partit;
  • la resposta a la situació del país, desenvolupant una forta iniciativa política i afirmant el PCP, amb la celebració de sessions i concentracions, – concretament les ja programades a l’octubre pels dies 1, a Lisboa, el 9 a Setúbal i el 16, al Porto -, la dinamització d’altres iniciatives i accions de propaganda, la continuació del full de ruta de producció nacional, la defensa dels drets dels treballadors i els serveis públics, en particular del SNS i l’Escola Pública;
  • la implementació del pla de commemoracions del Centenari del PCP, sota el lema “Llibertat, democràcia, socialisme: el futur té Partit”, concretament amb iniciatives socials, seguint el cicle de debats, exposicions regionals, sessions de presentació del llibre «100 anys de Lluita al servei del poble i de la pàtria», la celebració de reunions regionals “El PCP, el seu reforç i la lluita per la defensa dels drets dels treballadors”, així com l’espectacle previst per al 28 de novembre, a Porto, i al míting a Campo Pequeno, a Lisboa, el 6 de març de 2022;
  • la intervenció sobre els problemes locals, després de les eleccions locals, estructurant i estimulant la lluita de les poblacions;
  • les commemoracions del centenari del naixement de José Saramago, el programa del qual es presentarà en una sessió pública a Lisboa el 30 d’octubre;
  • la preparació de la 46a edició de la Festa do Avante!, que el Comitè Central fixa per als dies 2, 3 i 4 de setembre de 2022

El Comitè Central del PCP fa una crida a les organitzacions del partit i militants, obrers, patriotes i demòcrates perquè es comprometin en la lluita per respondre als problemes del poble i del país. Apel·la igualment a una acció decidida i de confiança i al reforç del Partit, en defensa dels valors d’abril, d’una alternativa patriòtica i d’esquerres, per a una democràcia avançada, per al socialisme.

Resultats nacionals

Resultats totals nacionals, per a les forces que van obtenir més de l’1% dels vots a les eleccions del 26 de setembre de 2021 i de l’1 d’octubre de 2017.

Sigles dels quadres

A les taules de resultats nacionals i per consells s’utilitzen lletres i sigles que identifiquen les 152 forces polítiques diferents que competeixen a tot el territori nacional, un nombre que resulta de la quantitat de forces constituïdes només per competir per certs consells (incloses diverses combinacions de coalicions).

Per reduir el nombre de caràcters, es van abreujar les sigles oficials (en els casos de PPD / PSD i CDS-PP). En alguns casos, l’elevat nombre de caràcters va obligar a reduir la mida de la lletra.

A més de les sigles de partits amb representació parlamentària i coalicions en què participen, i de forces amb expressió només en un municipi determinat, apareixen a les taules: A (Ali­ança), JPP (Juntos pelo Povo), L (Livre), MAS (Mo­vi­mento Al­ter­na­tiva So­ci­a­lista), MPT (Par­tido da Terra), NC (Nós, Ci­da­dãos), PDR (Par­tido De­mo­crá­tico Re­pu­bli­cano), PPM (Par­tido Po­pular Mo­nár­quico), PTP (Par­tido Tra­ba­lhista Por­tu­guês), RIR (Re­agir, In­cluir e Re­ci­clar).

Resultats provisionals publicats per la Secretaria General del Ministeri d’Administració Interna – Administració Electoral, amb la votació tancada i els resultats calculats a tots els 3092 districtes (una votació no realitzada), amb 64 mandats no assignats a les assemblees de districte, quatre mandats no assignats a assemblees municipals i un mandat no assignat en un consell municipal.

Articles relacionats

Darrers articles