La lluita sindical en el sector ferroviari del Regne Unit ha estat una constant al llarg de la seva història, marcada per nombrosos conflictes i vagues. Des dels seus inicis al segle XIX fins a les recents vagues de 2022 i 2023, els sindicats ferroviaris han jugat un paper crucial en la defensa dels drets laborals dels treballadors del sector.
La sindicalització en el sector ferroviari britànic té les seves arrels al segle XIX, quan els treballadors van començar a organitzar-se per millorar les seves condicions laborals. La National Union of Railwaymen (NUR), fundada el 1913, va ser un dels primers sindicats importants en el sector i va tenir un paper clau en la lluita pels drets dels treballadors ferroviaris. Un esdeveniment significatiu en la història sindical va ser la Vaga General de 1926, en què els treballadors ferroviaris van participar en protesta contra les retallades salarials i les males condicions laborals. Aquesta vaga va tenir un impacte considerable en l’economia britànica i va subratllar la importància de l’organització sindical en la protecció dels drets laborals.
A la dècada de 1990, la privatització de British Rail sota el govern de John Major va portar a una fragmentació del sistema ferroviari. Aquesta privatització ha estat un punt de controvèrsia, afectant la dinàmica sindical i complicant la lluita pels drets dels treballadors en un entorn més fragmentat i competitiu.
Entre els sindicats més influents del sector ferroviari del Regne Unit hi ha el RMT (National Union of Rail, Maritime and Transport Workers), format el 1990 després de la fusió del NUR amb una altra unió. Conegut per la seva postura combativa, el RMT ha organitzat nombroses vagues per protegir els drets laborals. Fundat el 1880, l’ASLEF (Associated Society of Locomotive Engineers and Firemen) representa principalment els conductors de trens i ha estat crucial en les negociacions salarials i en la millora de les condicions laborals dels conductors. El TSSA (Transport Salaried Staffs’ Association) representa els treballadors administratius i de supervisió en el sector ferroviari, i també ha estat actiu en la lluita per millors condicions laborals i de seguretat.
En els darrers anys, hi ha hagut múltiples vagues i conflictes degut a disputes salarials, retallades de llocs de treball i canvis en les condicions laborals. Els sindicats han demanat increments salarials acordats amb la inflació, millores en les condicions de treball i garanties de seguretat laboral. Les iniciatives de modernització i la introducció de tecnologies automatitzades han estat punts de fricció, amb preocupacions sobre la seguretat i la pèrdua de llocs de treball. Les vagues de 2022 i 2023, organitzades pel RMT i altres sindicats, van subratllar les contínues tensions en el sector, causant una interrupció significativa en el servei ferroviari.
Les vagues i els conflictes en el sector ferroviari han tingut un impacte significatiu en l’economia del Regne Unit, afectant el transport de mercaderies i la mobilitat dels treballadors i passatgers. A mesura que el sector ferroviari segueix evolucionant amb noves tecnologies i canvis en l’estructura del treball, els sindicats continuen adaptant-se per protegir els drets dels treballadors en un entorn en constant canvi.
Enmig de la dinàmica sindical i els desafiaments del sector, l’empresa espanyola CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) ha aconseguit recentment un èxit important entrant en el negoci de la senyalització ferroviària al Regne Unit. CAF ha obtingut el seu primer contracte al Regne Unit, participant en el pla de modernització dels sistemes ferroviaris de senyalització de Network Rail. Aquest contracte s’emmarca en el projecte de modernització de senyalització digital ERTMS Nivell 2, que forma part d’un pla de deu anys amb un pressupost de més de 4.600 milions d’euros.
En col·laboració amb l’empresa britànica AtkinsReális, CAF instal·larà tecnologia ERTMS Nivell 2 i enclavaments electrònics Quasar. Aquest acord assegura a CAF un volum de negoci important i continuat al Regne Unit, posicionant-la com un proveïdor clau de serveis de senyalització en el mercat britànic. Juntament amb el contracte al Regne Unit, CAF també ha obtingut diversos contractes de senyalització amb Adif a Espanya, per un valor de 150 milions d’euros. Aquests contractes inclouen la modernització del Centre de Control de Trànsit d’Orense i la renovació de sistemes de senyalització en diverses línies ferroviàries a Astúries i Madrid.
La lluita sindical en el sector ferroviari del Regne Unit continua sent una força poderosa en la defensa dels drets laborals, enfrontant-se a desafiaments moderns com l’automatització i la privatització. Simultàniament, la incursió d’empreses com CAF en el mercat de senyalització ferroviària subratlla la importància de la modernització tecnològica en el sector. Aquests desenvolupaments indiquen un futur en què la negociació i l’adaptació seran clau per equilibrar les necessitats dels treballadors i les demandes tecnològiques del sector ferroviari.
Imatge de portada: Roger Carvell